کمبود ویتامین B12 دردوره‌ی بارداری با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

 7 نوامبر 2016- محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Warwickاعلام کردند: فرزندان متولد شده از مادرانی که در طول بارداری با کمبود ویتامین B12 مواجه بوده‌اند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

زنان بارداری که با کمبود ویتامین موجود در محصولات حیوانی نظیر ماهی، گوشت، مرغ، شیر و تخم مرغ مواجه هستند، ممکن است کودکانی مستعد ابتلا به دیابت نوع 2، بدنیا آورند.

این تحقیق می‌تواند دستورالعمل‌های فعلی در مورد نیاز زنان باردار به ویتامین B12  را دچار تحول کند، نتایج این تحقیق در کنفرانس سالانه‌ی Endocrinology در برایتون ارائه خواهد شد.

تحقیقات پیشین نشان داده‌ است مادرانی که در طول بارداری دارای مقادیر پائینی ویتامین B12در خون خود هستند، در معرض خطر بالاتری برای تولد نوزادانی کوچک با مقدار کلسترول و مقاومت به انسولین بالا( یک عامل خطر برای  ابتلا به دیابت نوع 2 ) قرار دارند.

حال محققان دانشکده‌ی پزشکی Warwick، تغییرات همراه با کمبود ویتامین B12را با سطوح غیر طبیعی هورمونی بنام لپتین که پیام سیری را بعد از خوردن غذا، ارسال می‌کند، مرتبط دانسته‌اند.

محقق ارشد این تحقیق دکتر Saravananگفت: محیط تغذیه‌ای ارائه شده از طرف مادر به کودک در طی  بارداری برنامه‌ی سلامت کودک را برای همیشه تعیین می‌کند، ما می ‌دانیم کودکان مادرانی که بیش از حد غذا می خورند، در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع 2 هستند، در تحقیق اخیر ما دریافتیم که کمبود ویتامین B12در مادر می‌تواند بر متابولیسم چربی‌ها تأثیر گذاشته و منجر به این خطر ‌شود، به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم به بررسی لپتین که هورمون ترشح شده از سلولهای چربی است، بپردازیم.

سلولهای چربی در پاسخ به مصرف مواد غذایی هورمون لپتین را ترشح می‌کنند. دانشمندان دریافته اند که چاقی منجر به افزایش مقدار این هورمون بطور دائمی می‌‌شود که می‌تواند به مقاومت بدن به هورمون لپتین بیانجامد.

 نتیجه‌ی مقاومت به لپتین، پرخوری و افزایش خطر مقاومت به انسولین است که در نهایت به دیابت نوع 2 می‌انجامد. محققان دریافتند در بارداریهایی که زنان با کمبود ویتامینB12  مواجه هستند، نوزادان دارای سطح بالاتری از هورمون لپتین نسبت به حالت طبیعی می‌باشند، این شرایط می‌تواند اثرات منفی بر برنامه‌ی ژن لپتین بر جا گذارد.

محقق همکار در این تحقیق دکتر Antonysunilگفت لپتین می‌تواند به دو دلیل افزایش یابد یا کمبود ویتامین B12موجب تجمع چربی در جنین می‌شود و منجر به افزایش لپتین می‌گردد و یا کمبود ویتامین B12  واقعاً سبب ایجاد تغییرات شیمیایی در ژنهای جفت می‌شود که آنها را مجبور به تولید لپتین می کند و بدین ترتیب تولید این هورمون افزایش می یابد. از آنجائیکه ویتامین B12  در واکنش‌های متیلاسیون در بدن نقش دارد، می‌تواند بر روشن یا خاموش شدن ژنها تأثیر گذارد، ما تصور می‌کنیم که حالت دوم محتمل تر است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/vitamin-b12-deficiency-during-pregnancy-linked-to-increased-type-2-diabetes-risk-93980263.html